Bovenliplijntjes, plooirokje, rokerslijnen, barcode

De verschillende benamingen voor de rimpels in de bovenlip geven al aan dat deze lijnen ondanks dat ze klein zijn, toch als heel storend kunnen worden ervaren.

Oorzaak

De oorzaak van deze rimpels is een combinatie van de werking van de kringspier rond de mond én de conditie van de huid. Wanneer de huid soepel en veerkrachtig is zullen de plooien die ontstaan bij het tuiten van de lippen meteen weer verdwijnen. Door veroudering van de huid en (zon-)schade vermindert de souplesse en zullen rimpels in de bovenlip zichtbaar blijven.

Botox-behandeling van bovenliplijntjes

Injecties met botuline toxine (Botox) maken de kringspier rond de mond minder krachtig en zullen daarmee de liplijntjes verzachten. Voorzichtigheid is natuurlijk wel geboden bij een spier die zo noodzakelijk is om te kunnen spreken, dus de dosis zal erg laag moeten blijven.

Fillers tegen bovenliplijntjes

Door fillers (Restylane) in minimale hoeveelheden in de huid van de biovenlip te injecteren zal deze steviger en veerkrachtiger worden. Met name wanneer de huid schade heeft ondervonden door de zon is dit een logisch en effectieve behandeling. De hoeveelheden Restylane die nodig zijn om stevigheid te creëren zijn zo gering dat het mogelijk is de liplijntjes te behandelen zonder de lip zelf dikker te maken.

PRP behandeling van bovenliplijntjes

Injectie van eigen bloedplasma met bloedplaatjes zal middels verbetering van de bloedsomloop de huid aanzetten tot het produceren van onder andere nieuw collageen en elastine. Dit zal bovenliplijntjes minder zichtbaar maken

De behandeling

De bovenlip is een gevoelig deel van het gezicht. Wij raden daarom voor de meeste patiënten aan deze te verdoven met Emla creme of lokale verdovende injecties. Deze laatste zijn niet pijnlijk omdat de lip zich eenvoudig vanuit de binnenzijde laat verdoven.